Institut plánování a rozvoje (IPR) Praha si klade za cíl udržet pozici hlavního města mezi světově uznávanými a konkurenceschopnými městy. To vyžaduje rozsáhlou škálu rozmanitých aktivit, kterých je opravdu mnoho. Je samozřejmé, že všechny tyto aktivity probíhají v kontextu aktivní mezinárodní spolupráce.
Nutná potřeba jazykových kompetencí
Pro takovou spolupráci je samozřejmě důležité, aby pracovníci institutu měli odpovídající jazykové vybavení. Jedná se o různé kompetence. Samotná schopnost profesionálně komunikovat v cizích jazycích není ovšem to jediné, co se od pracovníků IPR očekává. Je také nutné, aby dokázali pracovat s cizojazyčnými materiály: studovat odborné publikace a diskutovat o nich v cizím jazyce, pracovat s audiovizuálními pomůckami a vytvářet stejně kvalitní publikace či materiály opět v cizím jazyce. Důležitá je schopnost v cizím jazyce nejen chápat, ale také správně formulovat své vlastní myšlenky, dotazy a návrhy a sestavovat celé koncepce.
Stručně řečeno, zaměstnanci IPR využívají jazykové dovednosti k následujícím pracovním agendám:
- účast na zahraničních konferencích (networking, prezentace, přednášky, panelové diskuse),
- komunikace se zahraničními partnery,
- koordinace projektů v oblasti městského plánování, ve kterých je zahraniční účast/spolupráce,
- koordinace architektonických soutěží se zahraniční účastí,
- čerpání informací a praxe ze zahraničí – literatura, články, online videa apod.
Rozvoj si vyžaduje další zlepšení
V roce 2021 bylo naprosto zřejmé, že institutu už nestačí spolupráce s jednou jazykovou školou se stále stejným typem kurzů. IPR potřeboval najít dodavatele takových kurzů, které by rozvíjely dovednosti zaměstnanců přesně v těch jazycích a směrech, které jsou aktuálně nejvíce potřeba. Zároveň se instituce rozhodla, že v tomto ohledu podpoří všechny své zaměstnance, zejména ty, kteří mají často cizojazyčné prezentace před mezinárodním publikem a kteří se osobně účastní rozsáhlejších jednání v cizích jazycích. Strategie byla jednoznačná: jestliže lidé z IPR získají větší sebedůvěru, pokud jde o jazyky, odloží své obavy ze zmíněných prezentací i z komunikace obecně. Tím se stanou lepšími profesionály ve svém oboru.
Skřivánek novým dodavatelem kurzů
Po pečlivém výběrovém procesu byla vybrána společnost Skřivánek. Její vynikající reference a bohaté zkušenosti ji činily vhodnou volbou pro poskytování IPR kurzů ve formátu, který institut vyžadoval. Jazyková škola Skřivánek splňovala nejen požadovaná kritéria a podmínky, ale také se vyznačovala vysokou úrovní lektorů a schopností přizpůsobit se specifickým potřebám institutu. My ve Skřivánku jsme nadšeni, že můžeme poskytovat kvalitní jazykovou výuku společnosti, jako je právě IPR.
Na základě požadavků IPR byly sestaveny výukové plány a ve velmi krátké době začaly probíhat nové jazykové kurzy, které byly založené na požadavcích IPR a reflektovaly provedený jazykový audit. Bylo naplánováno celkem 1 071 lekcí.
Z jazyků byly vybrány angličtina, němčina, francouzština a španělština.
Zdroj obrázku: iprpraha.cz
Zvolené typy kurzů
Pokud jde o metodiku, některé kurzy jsou vedeny tak, jak je to ve Skřivánku standardní, tedy podle metody Effecto: s rovnoměrným zaměřením na všechny kompetence, tedy na porozumění psanému textu a mluvenému slovu, na samostatné mluvení a na psaní. Effecto je založena na správné kombinaci 5 ingrediencí – aktivita, inspirace, zábava, osobní přístup a garance, což přináší jednodušší a efektivnější osvojení cizího jazyka!
Část kurzů byla naplánována jako primárně konverzační. To znamená, že gramatika je upozaděna a probírají se jednotlivá témata, tedy například environmentální problematika (když se řeší nové ekologické projekty), reality a související legislativa (když se jedná o územním rozvoji nebo o změnách ve veřejném prostoru) a mnoho dalších témat podle okamžité potřeby. Tyto lekce musí být velmi pečlivě připraveny, mají-li splnit svůj účel. Souběžně se samozřejmě i v nich učí studenti nutnou gramatiku.
Společnosti IPR byla také nabídnuta zajímavá novinka – letní konverzační kluby s TED talks. Institut nabídku přijal, a stal se tak vůbec prvním odběratelem tohoto typu výuky. Kluby se podle očekávání prokázaly jako hodně účinné a žádané, a proto se z nich některé principy přenesly i do jiných lekcí.
V rámci různých inovací a osvěžení výuky se v létě část lekcí odehrávala také na střešní terase. Atmosféra na takové lekci byla pochopitelně jiná, neformální, pohodovější, a i tato drobnost přispěla k tomu, co bylo jedním z cílů nových kurzů: studenti začali v daném jazyce komunikovat o mnoho uvolněněji a přirozeněji.
Současné kurzy a předběžné výsledky
V současné době, se v IPR vede výuka v 5 prezenčních a 11 online kurzech, zachováno zůstalo všech 5 počátečních jazyků. Jeden kurz je ryze konverzační. Výuku vedou jak čeští, tak zahraniční lektoři a podle preferencí společnosti i samotných studentů se jedná buď o skupinové, nebo o individuální kurzy. Celkem je do kurzů zapojeno 39 studentů.
Nejviditelnějším současným výsledkem skřivánčích kurzů je, že už po relativně krátké době mohou studenti vést obsáhlejší dialogy se svými obchodními partnery. Jednání i následná komunikace probíhají ve zřetelně uvolněnější atmosféře, což znamená navázání velmi žádaných dlouhodobých spoluprací. Zvýšení jazykových kompetencí přispělo rovněž k tomu, že pověření pracovníci IPR dnes umí lépe představit své město Prahu a také dokážou v případě potřeby efektivněji vyjednávat.
Odezva od studentů i od vedení společnosti je prozatím velmi pozitivní. Prodloužení kontraktu je tudíž velmi pravděpodobné.
„Se spoluprací se Skřivánkem jsme velmi spokojení. Kdykoliv jsme chtěli něco změnit, zaměstnanci ze Skřivánka nám naslouchají a vyšli nám maximálně vstříc. Zaměstnanci si chválí lektory a lektorky, jejich přátelský přístup, vysokou znalost jazyka i dané kultury a přizpůsobení hodin dle potřeb studentů,“ uvádí paní Tereza Kadlecová, specialistka rozvoje zaměstnanců.
.