Způsob výuky jazyků se mění. Pryč je doba skupinových sezení, nyní se lidé učí doma s počítačem nebo mobilem v ruce. Myslíte si, že po odeznění koronavirové pandemie se výuka jazyků vrátí do starých kolejí?
Mnohé firmy, které se na začátku roku 2020 on-line výuce bránily, zjistily, že je stejně efektivní jako prezenční a navíc nabízí velkou časovou flexibilitu. Pokud nám koronavirová pandemie přinesla alespoň něco pozitivního, tak je to podle mě ztráta předsudků o on-line výuce, a to jak ze strany studentů, tak lektorů. Velká většina zjistila, že jim toto prostředí velice vyhovuje.
Po uvolnění v létě se některé firmy vrátily k prezenční výuce, ale poměrně dost jich chtělo zůstat v on-line režimu. Myslím, že po odeznění nákazy zůstane část výuky na síti.
Jak v praxi taková hodina na dálku vypadá?
Učí se přes internetové platformy. Volba platformy je ve většině případů na klientovi – někteří lidé či firmy volí Webex, některé Microsoft Teams, někde výuka probíhá přes Skype či přes FaceTime. Studenti se poté potkávají s lektorem v daný den a čas na zvolené platformě. Jinak on-line lekce vypadá téměř stejně jako klasická prezenční výuka s jediným rozdílem, že se lektor se studenty vidí přes webkameru a slyší přes mikrofon.
Jaký je ideální počet studentů?
V případě on-line výuky doporučujeme skupinky do 6, maximálně 8 studentů, kteří se ve stejnou dobu připojí k hodině.
Jaké jsou plusy a jaké minusy výuky na dálku?
On-line výuka je naprosto srovnatelná a stejně kvalitní jako ta prezenční. Navíc při ní může lektor naplno využít on-line podpory k učebnicím, různé kvízy a další vymoženosti internetového věku. Studenti si při ní procvičí cílový jazyk komplexně – to znamená jak mluvení, tak i čtení, poslech a psaní, zároveň si také vyzkouší videokonferenci v cizím jazyce v praxi. Mnozí studenti totiž cizí jazyk využívají právě pro komunikaci přes různé sítě, tato výuka je pro ně tedy vítanou možností tuto dovednost procvičit.
Nejenom studenti, ale i některé jazykové školy upozorňovaly na to, že při takové výuce chybí přímá interakce s učitelem, sociální kontakt.
Přechod do on-line prostředí byl pro většinu našich studentů spíše otázkou zvyku a stížnosti na absenci osobního kontaktu jsme nezaznamenali. Věřím, že pro mladší žáky a studenty třeba na středních školách musí být situace mnohem obtížnější, jelikož nemají pouze jednu či dvě lekce za týden jako naši dospělí studenti, ale tráví on-line výukou celé dny.
Výuka na dálku každopádně šetří peníze za pronájem prostor – odráží se to nějak na ceně kurzu?
Z našeho pohledu je on-line výuka stejně kvalitní jako prezenční výuka, navíc přináší spoustu dalších zmíněných benefitů, jako větší využití on-line podpory a větší časovou flexibilitu ze strany lektora. Není tedy moc důvod on-line lekce zlevňovat oproti prezenční výuce.
Asociace jazykových škol už na jaře upozorňovala, že omezení kvůli koronaviru zkomplikovala spolupráci se zahraničními lektory, kteří museli opustit Česko. Měli jste nebo máte problémy se zahraničními lektory?
Co se zahraničích lektorů týče, tak jsme velký problém nezaznamenali – pokud už museli odjet, tak byli schopni učit on-line. Větší problém nastává nyní, kdy došlo ke zpoždění ve vydávání víz, a spousta lektorů tak dlouhé měsíce čeká na obnovení svého byznys víza.